het emotionele en rationele brein - tekening
Foto van Dominique Stulens

Het verstand: een geniaal instrument

In dit artikel ga ik het uitgebreid hebben over de functionele delen van ons verstand en hoe de tabaksindustrie op die delen inwerkt zonder dat rokers zich daar in feite bewust van zijn.

Cola Zero, Sinterklaas, de kers op de taart en de krokodil die nog steeds in elk van ons leeft, passeren allemaal de revue.

Waarom? Wel, omdat het heel nuttig is om inzicht te krijgen in hoe ons verstand werkt. Tenminste, als je graag wilt stoppen met roken. Hier gaan we

Inhoud

  1. Hoe het verstand werkt
  2. Het menselijke verstand bestaat uit 3 functionele delen
  3. Hoe het verstand en het lichaam samenwerken
  4. Neuromarketing: hoe marketeers te werk gaan om je te misleiden
  5. Wat zijn neuro-associaties?
  6. Drie soorten neuro-associaties
  7. Neuromarketing is al 100 jaar een hobby van de tabaksindustrie
  8. Gebruik je verbeelding om te stoppen met roken
  9. Probeer neuro-associaties niet te breken!
  10. Gebruik je verbeelding om nieuwe neuro-associaties op te bouwen
  11. Gebruik NU eens even je verbeelding

1. Hoe het Verstand Werkt

Heb je een computer? Waarschijnlijk wel, anders zou je dit artikel nu niet aan het lezen zijn 😉

Kijk, de processor en de harde schijf van een computer kan je vergelijken met het verstand. De computer verwerkt alle informatie die jij ingeeft en slaat het op in het geheugen.

Op dezelfde manier registreren onze hersenen alle informatie die er op ons afkomt – en in de huidige maatschappij is dat er heel wat- en jij slaat al die informatie (on)bewust op in je geheugen.

Maar net zoals jij een computer hebt en de computer niet bént, ben jij ook veel meer dan een hoopje hersenen in je hoofd.

Met andere woorden, jij bent je hersenen niet. Je hersenen zijn maar een klein stukje van je lichaam en je hebt hersenen gekregen met de bedoeling om ze te gebruiken, niet om ze te laten misbruiken. En dat is nu exact hetgeen er gebeurt als je een roker bent. Jouw hersenen worden misbruikt.

Hoe dat in zijn werk gaat, leg ik je nu uit.

Kijk, onze hersenen verwerken 4 miljard bits (!) per seconde. Het probleem is dat wij slechts van 2000 bits van al die informatie bewust zijn.

Dat betekent dat 99,999 % van al die informatie onbewust onze hersenen bereikt en zich daar in stilte nestelt.

Het onderbewustzijn is dan ook de Grote Poort die de Tabaksindustrie gebruikt om rokers grandioos misleid worden. Ook de farmaceutische industrie en zelfs wetenschappers en artsen – die de onzin over de nicotineverslaving bevestigen – beïnvloeden op een negatieve manier het onderbewustzijn van de roker.

Om je verder uit te leggen hoe jouw verstand misleid wordt door beide industrieën leg ik even uit uit welke funcionele delen het  verstand bestaat. 

 

2. Het menselijk verstand bestaat uit 3 Functionele Delen

 

Het Rationele Brein

Dit is het jongste deel van onze hersenen waarmee wij ons onderscheiden van alle andere diersoorten. Het is ons vermogen om – vrij van emoties – logisch na te denken en een situatie te analyseren.

Toch gebruiken we dit deel van ons brein slechts zelden om beslissingen te nemen (5%). Dit is eigenlijk heel simpel te verklaren:

Van zodra je de voor- en nadelen van een situatie gaat afwegen, komen er al emoties zoals verlangen en angst bij kijken en kan je niet meer spreken van een rationele beslissing.

voorbeeld van ons rationele brein:

Als je onbevooroordeeld kijkt naar wat een sigaret is, dan weet dat je zou moeten stoppen met roken, maar toch rook je verder. Onze redenen om te stoppen met roken zitten in ons rationeel brein.

Het is ons rationeel brein dat zegt: ‘Stop toch met die onzin, je hebt er niets aan, het kost je veel geld, het is ongezond, enz … ‘

Maar, als ons rationeel brein ons zou kunnen helpen om te stoppen met roken, dan zouden sigaretten al lang uit de wereld verdwenen zijn.

Het rationele verstand is niet opgewassen tegen de sektarische marketingtrucs van de Big Tobacco en Big Pharma omdat die inspelen op andere delen van onze hersenen, die veel ouder en veel sterker zijn.

2 Het Emotionele Brein

Toch heeft onze rationele brein geen kracht (meer). Dat komt omdat wij emotionele wezens zijn. Mensen willen niet (alleen) rationeel nadenken, mensen willen vooral ervaren. Mensen willen zich levend voelen.

Het is ook daarom dat we zelden een goede raad van iemand aannemen. We willen het nog liever zelf ervaren, dan dat we het advies van anderen moeten volgen. Zelfs als we hierdoor met onze kop tegen de muur botsen.

Ook onze oordelen over anderen zijn vaak op onze emoties gebaseerd.

Wanneer wordt het Emotionele Brein actief?

Het emotionele brein wordt actief als je iets graag wilt of als je iets niét wilthebben. Daarom speelt Big Tobacco en Big pharma in  er in op jouwbehoeften, verlangens, noden en … angst.

Het emotionele brein is daarom veel vaker betrokken bij het nemen van beslissingen. Maar dit gaat veeleer onbewust en automatisch.

Het is in dit hersendeel dat het verlangent in een sigaret ontstaat. Een sigaret en nicotine zijn oiv van de tabaksindustrie én de wetenschap (!) met genot geassocieerd in ons emotionele brein. Hierdoor geraken we emotioneel gehecht aan de sigaret.

Hierdoor beschouw je een sigaret als jouw trouwe viervoeter!

Op basis van je rationeel verstand zeg je: ‘Nu is het genoeg geweest, ik stop met roken!’

Maar omdat het verlangen om te roken in het emotionele brein nog aanwezig is, steek je 5 minuten later toch wel weer een sigaret aan, zeker!? Daar was ik wereldkampioen in!

Jouw redenen en verlangen om te (blijven) roken zijn dan ook vooral gebaseerd op het emotionele brein en op het instinct. (Zie verder)

Marketeers gebruiken dit deel van je hersenen door jouw beloftes te maken. Die een sigaret of hun pleisters NOOIT kunnen waarmaken.

Een schoolvoorbeeld van Neuromarketing via het Emotionele Brein : Cola Zero

bekijk eerst even kort dit filmpje

 

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Vtz4qL4-hNE[/youtube]

 

 

Er is in de media heel wat te doen rond teveel suikers.

Coca cola vreesde dan ook dat mannen hierdoor zouden overstappen naarPepsi Max, omdat ze weten dat mannen geen (zilveren) blikje Cola Light willen drinken. ‘Dat is voor vrouwen en het smaakt heel anders dan Coca Cola.’

Dus zijn ze op zoek gegaan naar een oplossing.

Cola Zero werd een mannelijk, zwart flesje, geneuro-associeerd met alle hét mannensymbool bij uitstek, James Bond en met een smaak die heel erg lijkt op de originele Coca Cola smaak.

Great Taste Zero Sugar- Unlock the 007 in you

Dit prikkelt –onbewust- enorm het emotionele brein van mannen (zwart en James Bond). Bovendien prikkelt het ook het rationele brein: ‘Ik leef gezonder zonder al die suikers!’

– > Heb je al gezien hoeveel mannen sindsdien Cola Zero drinken? :-)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BTW, ik heb geen aandelen bij Coca Cola.

3. Het Reptielenbrein (Ons Dierlijk Instinct)

Maar nu komt het. Primitieve diersoorten hebben geen rationeel verstand. Of ze een emotioneel brein hebben, is nog maar zeer de vraag.

Hun reptielenbrein neemt beslissingen op basis van overlevingsinstinct en doodsangst. Het oudste deel van ons brein functioneert ook zo.

Wanneer wordt het Reptielenbrein Actief?

Dit reptielenbrein wordt actief als we denken dat we iets moeten hebben, dat we iets nodig hebben om te kunnen functioneren of zelfs nog maar om te kunnen overleven.

We hebben angst dat als we niet krijgen wat we (denken wat we) nodig hebben, dat er dan iets ergs zal gebeuren.

Het is in dit hersendeel dat de ‘drang om te roken’ ontstaat, zelfs al wil je al jaaaaaren niet meer roken en heb je er totaal geen zin meer in (emotionele brein)

Jouw reptielenbrein, bedrogen door de leugen dat je verslaafd zou zijn-gelooft dat je een sigaret ‘nodig’ hebt en steekt automatisch, impulsief en zonder dat je je er bewust van bent- een sigaret op.

Dit is de énige rookstopmethode –wereldwijd- die een oplossing biedt voor de drang om te roken, die geworteld zit in het reptielenbrein. Voor jouw angsten, voor je gevoel van zwakte en voor jouw diep verborgen gevoel van domheid omdat je niet kan stoppen met roken.

Waarom?

Alle andere rookstopmethoden versterken de drang om te roken alleen maar door je wijs te maken dat je fysiek en mentaal verslaafd zou zijn.

Hierdoor voel je je verslaafd, zwak en dom. Hierdoor dénkt jouw reptielenbrein dat je een sigaret NODIG zou hebben.

Het feit dat je geaccepteerd en toegegeven hebt dat je verslaafd zou zijn aan nicotine en aan roken, is daarom het ergste wat je kunt doen als je wilt stoppen met roken.

Het zorgt er immers voor dat je

  • stopt met nadenken! (je rationele brein)
  • je emotionele kracht kwijtraakt en je zwak voelt (emotionele brein)
  • denkt dat je nicotine nodig hebt om te kunnen functioneren en dat je angstig bent om voor altijd verslaafd te blijven (reptielenbrein)

 

Jouw emoties en angsten om te stoppen met roken ontstaan in dit reptielenbrein. Daardoor behoud je de angst om ooit te hervallen en voel je je enorm gefaald na een mislukte stop poging. (Ik spreek uit ervaring, je bent niet alleen ;-)

Kijk, de dag dat je (aan de wetenschapper en de tabakoloog toegaf dat je verslaafd zou zijn, heb jij je gezond verstand én je lot in geschenkverpakkingin de schoot van Big Tobacco en Big Pharma geworpen. Je zelfvertrouwen en je portemonnee evenzeer.

WAKE UP

 

1.2 Hoe het Verstand en het Lichaam Samenwerken

Kijk, het besturen van je lichaam en je verstand gebeurt altijd, hetzij bewust, hetzij onbewust, volgens het volgende schema:

Idee – Emotie – Uitspraak – Actie –>  Ervaring/Creatie

Je hebt een idee over iets. Dat idee leidt tot een emotie. Deze emotie spreek je uit (waar het hart van vol is, …)

Vervolgens handel je ernaar. Deze handeling leidt tot een ervaring of tot een creatie. (Zie ook de 4 spelregels van het leven)

Uiteindelijk zal deze ervaring jouw eerste idee alleen maar versterken. Zelfs als het een leugen is (!). Dan zeggen we zoiets als ‘Zie je wel, ik had het toch gezegd!’

De problemen beginnen wanneer jij de leugens van anderen voor waarheidaccepteert, zelfs als ze niet waar zijn. Dan sturen zij eigenlijk jouw gedrag.

 

1.2.1 Sinterklaas bestaat Niet, en toch …

Ik herinner me nog toen ik 6 jaar was en toen Sinterklaas zou langskomen. Mijn broer had mij verteld dat Sinterklaas niet bestond.

Maar ik geloofde hem niet. Ik was ervan overtuigd dat hij wel bestond en ik was bovendien dolblij dat hij zou komen. Dus zette ik toch mijn schoen ;-p

Toen ik de volgende morgen snoep in mijn schoen vond en zwarte vingerafdrukken van Zwarte Piet op de brief die ik voor de Sint geschreven had, schreeuwde ik het uit dan ook uit van vreugde: ‘Zie je wel, ik had je toch gezegd dat hij wél bestaat!’

Mijn broer schudde met zijn hoofd: ‘Oh my God’. Maar ik was er nu nog zekerder van dat Sinterklaas wél bestond ;-)

Dit is een simpel voorbeeld dat aantoont dat je eerste idee versterkt kan worden door je ervaring of door een gebeurtenis. Zelfs als het een leugen is.

 

De Tabaksindustrie werkt in op Je Emoties en op Je instinct.

Big Pharma ook!

Als je maar eens wist hoe gemakkelijk de tabaksindustrie rokers in Sinterklaas (= lees de sigaret) laat geloven en op sluwe wijze de roker zijn eerste idee – ‘Ik geniet van roken’ of ‘Ik rook graag’ –  versterkt.

Hetzelfde geldt trouwens voor de farmaceutische industrie met hun pillen en hun plakkers, alleen spelen zij in op jouw angst om te stoppen met roken!

Dit doen ze door rokers angstig te maken met ideeën zoals: ‘Stoppen met roken is moeilijk.’ en ‘ontwenningsverschijnselen zijn zwaar!’

Kijk, de tabaksindustrie én de farmaceutische industrie hebben al van toen je nog een kleine kleuter was, zelfs nog voordat jij een eerste sigaret rookte, ideeën over roken, nicotine en een sigaret in jouw geheugen opgeslagen.

Jouw emotionele brein en jouw reptielenbrein is als het ware gekaapt. In computertermen heet dat Spyware en Hacking.

1.2.2 Denk jij wat JIJ denkt of denk jij wat Anderen Jou verteld hebben?

Sterker nog, niet alleen heb je hun ideeën (leugens) overgenomen, je spreekt zelfs onbewust hun taal.

Als jij je er niet bewust van bent dat ideeën van anderen jouw gedrag bepalen –zelfs tegen jouw eigen wil- dan denk je dat jij zelf bepaalt wat je doet.

Kijk, ik dacht dat het écht waar was dat Sinterklaas bestond. Mijn idee was afkomstig van mijn ouders die zeiden dat Sinterklaas bestond. Ik sprak dus hun taal

Sinds een jaar of 2 geloof ik wel niet meer in Sinterklaas

Op dezelfde manier spreekt de roker de taal van de tabaksindustrie (ik rook graag), van de wetenschappers (nicotine is een genotmiddel en ik ben verslaafd) en van de farmaceutische industrie (stoppen met roken is heel moeilijk)

Als we dat schema er eens opnieuw bijhalen:

(Vals) Idee – (Valse) Emotie – (Valse) Uitspraak – (Valse) Actie

–> (Valse)  Ervaring/Creatie

Zie je dat het mogelijk is dat ZIJ jouw gedachten, emoties en handelingen sturen?

Of denk je dat het toevallig is dat iedere roker zich diep vanbinnen exact hetzelfde voelt?

 

C. Hoe Mensen beslissen

95% van de beslissingen die we nemen komen uit het emotionele brein en het reptielenbrein. (Bedenk maar eens hoe moeilijk het is om niet toe te geven aan een kind dat iets vraagt met van die grote puppy-ogen)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Natuurlijk nemen we soms beslissingen met ons rationeel verstand. Maar wanneer we onder tijdsdruk of stress komen te staan of wanneer we echt ietswillen of nodig hebben, gaan we al snel over tot emotionele en impulsieveaankopen (waar we achteraf dan weer spijt van hebben )

Rokers grijpen haast automatisch –onder invloed van de manipulatie van het emotionele en het reptielen brein naar de sigaret en zeggen dan: ‘Ik ben te verslaafd om te stoppen!’

Als jij denkt dat je moet stoppen met roken door te vechten tegen een vijand,gaat je reptielenbrein actief worden. De beslissingen die we nemen op basis van het reptielenbrein zijn impulsief, ondoordacht en zijn gebaseerd opangst voor verlies of ‘Ik heb dat écht wel nodig, hoor!’ Of ‘Zonder sigaret ga ik de stress niet aankunnen’

De reden voor die impulsiviteit is heel simpel en perfect biologisch verklaarbaar. Je hebt immers geen tijd om rationeel na te denken als je oog in oog komt met een tijger.

 

Twee voorbeelden wat Roken betreft:

  • Ik weet nog toen ik wou stoppen met roken dat ik zei: ‘En nu rook ik nooit meer’ … Maar 5 minuten laten hadden hun neuro-associaties mijn onderbewustzijn al weer overgenomen.

De drang om te roken, als gevolg van deze neuro-associaties in mijn reptielenbrein, stuurde mijn gedrag, zelfs toen ik sigaretten walgelijk vond.

  • Herinner jij je nog de eerste sigaret en welke ervaring jij toen had? De meeste rokers mensen beschrijven dit als een ziekelijke ervaring. Toch negeerde je je eigen ervaring omdat je onbewust geloofde dat een sigaret je wel genot zou geven.

Op basis van die belofte in het emotionele brein de verwachting van genot, rookte je toch een tweede sigaret. Op basis van je rationele brein zou je nooit een tweede sigaret gerookt hebben. (En al die 1000 sigaretten nadien ook niet!)

 

 

D. Conclusie

Big Tobacco en Big Pharma doen niets anders dan jouw emotionele brein en jouw reptielen brein triggeren en manipuleren. Je onderbewustzijn wordt als het ware gekaapt en jouw gezond verstand (rationele brein) is al zijn kracht kwijt. Vandaar jouw gevoel van zwakte en angst.

Om je uit te leggen hoe dit komt, wil ik je eerst uitleggen wat neuro-associaties zijn.

 

2. Hoe Slimme Marketeers Je Misleiden door

Neuro-associaties

Neuromarketing is een vrij nieuwe deelwetenschap van gedragswetenschappen. Materialistische wetenschappers, zoals de wetenschappers die het officiële rapport van de nicotineverslaving geschreven hebben, zouden zich hier beter eens in verdiepen.

Dan zouden ze zo’n onzin als nicotine is verslavend en de roker is mentaal verslaafd niet schrijven. Sterker nog, door deze onzin versterken ze enkel de negatieve emotionele neuro-associaties bij de roker, waardoor ze nog moeilijker kunnen stoppen met roken.

Eigenlijk was deze tak van de wetenschap bedoeld om klanten in te lichten en bewust te waarschuwen voor misleidende reclame.

Maar de marketeer was slim. Hij is deze kennis gaan gebruiken (of misbruiken) door op de emoties van mensen in te werken en … op door op ons overlevingsinstinct (nood en angst) in te werken.

In de categorie stoppen met roken en de tabaksindustrie en de categoriestoppen met roken en de farmaceutische industrie leg ik je haarfijn uit hoe zij deze kennis toepassen om de roker sigaretten en rookstophulmiddelen te laten kopen.

Hieronder leg ik je even uit wat neuro-associaties zijn.

2.1 Wat zijn Neuro-Associaties?

Neuronen zijn zenuwcellen. Een mens heeft ongeveer 100 miljard zenuwcellen. Neuronen communiceren met elkaar via een synaps.

Het stofje dat de informatie overdraagt van de ene zenuwcel naar het andere is deneurotransmitter (bvb dopamine).

De neurotransmitter is eigenlijk de postbodedie de informatie die het lichaam binnenkomt van de ene zenuwcel naar de andere zenuwcel overbrengt.

Associatie: je associeert 2 zaken met elkaar, bvb een kip en een ei. Die associatie wordt in het zenuwstelsel opgeslagen als neuronen die met elkaar communiceren door middel van de synaps en de neurotransmitter. Dit kan je zien in het filmpje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op het filmpje zie je een neuro-associatie: je ziet hoe de zenuwcellen deideeën, emoties, angsten en allerlei andere informatie (verwachtingen, verbeelding, smaken) elektrisch overbrengen naar de volgende zenuwcel via de synaps en de neurotransmitter, het zwarte wolkje op het einde van het filmpje.

Des te vaker deze informatie doorgegeven en herhaald wordt, des te sterkerde verbinding tussen de neuronen wordt.

Als deze informatie niet meer doorheen de zenuwcellen verloopt –als je je gedachten verandert- dan dooft de neuro-associatie vanzelf uit.

Logisch. De postbode komt toch ook niet langs als hij geen post voor je heeft!?

 

Naar inhoud – Naar boven

 

2.2 Er zijn 3 Soorten Neuro-associaties

Er zijn 3 soorten neuronen, maar dat is niet zo belangrijk. Wat wel belangrijk is om te weten als je graag wilt stoppen met roken, zijn de volgende 3 soortenneuro-associaties, in analogie met de 3 hierboven beschreven hersendelen:

 

2.2.1 Mentale Neuro-Associaties

Bij een mentale associatie komen er woorden in je op als je ergens aan denkt. Als ik jou bijvoorbeeld vraag waaraan jij denkt bij het woordje ‘ei’, dan denk jij aan een kip.

Dat is een zuiver rationele verbinding en die roept geen emoties op, tenzij het een supergrappige kip is natuurlijk.

 

2.2.2 Emotionele Neuro-Associaties

Als ik jou vraag waaraan jij denkt bij het woordje sigaret dan ga jij misschien eerst rationeel de sigaret beschrijven, maar de kans is groot dat je nadien denkt aan woorden als gezellig en lekker.

Hoedanook, deze associatie zal emoties bovenbrengen. Je voelt je hierdoor emotioneel verbonden of gehecht met een sigaret.

Een mooi voorbeeld van een emotionele neuro-associatie is het emotioneel gehechtheid zijn aan je kat of aan je hond!

Neuro-associaties kunnen zowel positieve als negatieve emoties oproepen en zijn daarom veel krachtiger dan mentale neuro-associaties.

De emotionele neuro-associaties activeren ons emotionele brein.

 

2.2.3 De Impulsieve Neuro-Associatie

Bij deze associatie ga je –onder invloed van de tabaksindustrie, de farmaceutische industrie, de wetenschap en alle andere rookstopmethoden- de sigaret associëren met verslaving.

Het reptielenbrein wordt hierdoor geactiveerd en daarom ga je zonder nadenken, impulsief en automatisch een sigaret opsteken.

Je voelt de nood om een sigaret te roken en word je onrustig en angstig als je dit niet kan/mag doen

 

2.3 Neuro-Associaties Plaatsen is al 100 jaar de Hobby van Big Tobacco !

Kijk, alle redenen om te roken en alle angstenom te stoppen met roken zijn neuro-associaties die ons emotioneel brein en onsreptielen brein activeren.

Het is voor hen een heel voorspelbaar encreatief spel om te bedenken hoe ze jou sigaretten laten kopen. Zeker nu er een reclameverbod geldt op sigaretten.

De farmaceutische industrie en de wetenschap doen nog even de kers op de taart door jou te vertellen dat je verslaafd bent aan nicotine en dat je mentaal verslaafd bent.  Andere rooksoptmethoden doen er leuk aan mee.

Ben jij verslaafd aan nicotine? NOT Ben jij mentaal verslaafd? NOT, je bent gemanipuleerd, belogen en bedrogen.

Het feit dat je toegegeven hebt dat je verslaafd zou zijn aan nicotine en aan roken, is de ergste dwangmatige neuro-associatie van allemaal. Deze neuro-associatie is de oorzaak waarom veel rokers herbeginnen (ook al hebben ze geen zin meer om te roken).

 

Roken is voor 99,99% een mentaal, onbewust probleem. Het afwegen van de voor-en nadelen gaat je daar niet bij kunnen helpen … Toegeven dat je verslaafd zou zijn zet je helemaal vast.

 

Naar inhoud – Naar boven

 

3. Gebruik je Verbeelding om te Stoppen met Roken!

3.1 Probeer de Neuro-Associaties niet te verbreken !

Als je je gedachten over een sigaret weet te veranderen, voel je je anders, waardoor de oude emotionele neuro-associaties uitdoven als een kaarsHet is een grote misvatting dat je deze neuro-associaties moet breken. Dat is hetzelfde als ertegen vechten en dan maak je deze neuro-associaties enkel maar sterker door er ook eennegatieve betekenis aan te geven (frustratie, woede, wanhoop)

Kijk, stoppen met roken vanuit de gedachte dat ik verslaafd was, was een 5-jarige innerlijke hel.

Maar Stoppen met roken is geen gevecht tegen nicotine, een sigaret of een stem in je hoofd. Van zodra ik begon te ontdekken waarom nicotine niet verslavend is, voelde ik mij vrij in mijn hoofd, zelfs terwijl ik nog rookte.

Ik had het gevoel alsof ik een reis gemaakt had, waarbij ik allerlei nieuwe dingen ontdekt had en totaal andere ervaringen had opgedaan die ik nooitmeer zou vergeten.

Hierdoor doofden de oude neuro-associaties uit als een kaars die opgebrand is.

MOEITELOOS EN VANZELF.

Stoppen met roken is dan ook geen momentopname die je in één klik kan maken. Het is een levenswijze die je stap voor stap opbouwt nog voordat je stopt met roken.

Stoppen met roken is een speels proces en daar heb je een sterk enzorgvuldig uitgedacht actieplan voor nodig.

Het is niet moeilijk, maar het kost wel moeite, verbeelding en vooral ook humor om het rookstopvraagstuk te doorgronden en de ultieme code om te stoppen met roken te kraken.

Hoe je dat juist moet doen leg ik hieronder uit.

 

3.2 Gebruik je Verbeelding en maak Nieuwe Neuro-Associaties

Verbeelding is sterker dan kennis, kennis is eindig, verbeelding omvat de hele wereld! Einstein himselfDoor je verbeelding te gebruiken gaan we een denk kader scheppen waardoor we op een speelse en ontspannen manier kunnenstoppen met roken:

We vertrekken (zogezegd!) op wereldreis !

Eerst is het de kunst om bewust te worden van al de onbewuste neuro-associaties die door de goochelaars –de tabaksindustrie en de farmaceutische industrie- in ons emotionele brein en in ons reptielenbrein geplant zijn.

Dat doen we door eerst de juiste kennis te krijgen over …

  • de truc met tabak van de tabaksindustrie
  • De nicotinetruc van de farmaceutische industrie
  • Wat de bijverschijnselen van nicotine werkelijk zijn,
  • Het begrijpen hoe de zin in een sigaret (het ah-dat-doet-deugd-gevoel) ontstaat,
  • de ‘drang om te roken’ (de uitleg hiervan kan je exclusief met deze methode krijgen!)

Om ervoor te zorgen dat je NOOIT meer opnieuw zal roken, gaan we nadiennieuwe neuro-associaties bouwen door 3 sterke psychologische techniekente gebruiken op een grappige, speelse manier

1) Het lege blad :Top Secret

2) Het krachtige 4-stappenplan om te stoppen met roken. Hoe ga je op een grappige manier om met de drang o mte roken. Met het stemmetjein je hoofd dat zegt: ‘Ik moet NU een sigaret roken.’ Als je weet waarom roken niet verslavend is, is het ‘een makkie!’

3) Het Rookstopspel: de variant van het krachtige 4-stappenplan, toegepast op je rokende omgeving. Als je dit spel speelt, zullen rokers echt niet begrijpen hoe het komt dat jij in hun bijzijn kan vertoeven zonder zin te hebben in een sigaret.

Na een tijdje zullen ze je smeken om hen uit te leggen hoe je dat in godsnaam geflikt hebt. (Ik amuseer me er nu nog mee)

Hoe vaker je deze spelletjes speelt, des te sterker jouw nieuwe neuro-associaties worden. Sterk genoeg zodat je niet opnieuw begint te roken als je ooit in een moeilijke situatie komt. Believe me, it’s fun!

Zelfs de angst om ooit opnieuw verslaafd te geraken is verdwenen als je weet waarom je nooit verslaafd geweest bent en het zelfs niet kàn worden.

Geen enkele andere rookstopmethode kan die angst bij je wegnemen, omdat ze allemaal –zonder uitzondering- beweren dat je fysiek en mentaal verslaafd bent.

Een toverstaf en wondermiddelen bestaan echt niet. Om gemakkelijk te kunnen stoppen met roken, moet je de moeite doen om je onderbewustzijn systematisch te onderzoeken.

Het kost je dus wel wat moeite, maar de beloning is dan ook heel groot.

 

Naar inhoud – Naar boven

 

4. Gebruik NU eens even je Verbeelding

Kijk, je verstand geeft je ogenblikkelijk de lichamelijke ervaring van de beelden, geluiden, smaken en emoties die jij oproept door er nog maar aan te denken. (De trouwe dienaar!)

  • Sluit even je ogen en probeer in gedachten mee te zingen met je favoriete liedje. Normaal gezien lukt dat vrij aardig en ben je zelfs blij om dit te horen
  • Wat eet je echt graag? Probeer dat dan nu eens te proeven zonder het daadwerkelijk te eten
  • Ga eens in gedachten op een wit strand liggen, met een heerlijke cocktail (je kan de zonnecreme zelfs ruiken
  • Probeer eens een beeld voor ogen te halen van een persoon die je graag ziet, of van een beroemd persoon

Ik ga je dadelijk vragen om een zin hardop te zeggen. Als je op een of andere manier schroom voelt om dit daadwerkelijk te doen, omdat er mensen in je buurt zijn op dit moment, ga dan ergens zitten waar je alleen bent of doe het straks alsnog.

Zeg nu eens luidop:

‘Stel … dat het waar zoù zijn dat roken niet Verslavend en dat ik gemakkelijk kon stoppen met roken, hoe zou Ik me dan Voélen?’

Voor alle duidelijkheid: ik vraag niet wat je hiervan dénkt. Ik weet immers dat je mij nu helemaal niet gelooft omdat je onderbewustzijn bol staat van de neuro-associaties tussen nicotine en verslaving.

Maar hoe zou je je voelen als deze uitspraak wel waar zou zijn?

Toen ik ontdekte waarom nicotine niet verslavend was, stelde ik me die ook deze vraag. Door de mogelijkheid open te laten dat het zo zou kunnen zijn (ondanks wat de materialistische wetenschappers vertellen), voelde ik dat ikeindelijk rustig werd vanbinnen.

Dat was het begin van mijn eerste, nieuwe en positieve neuro-associatie over nicotine en roken. Toen ik de leugen helemaal doorzag, werd deze neuro-assocatie zeer sterk. Ik word er nog blij van als ik terugdenk aan het moment dat ik het ontdekte.

Toen ik ook nog eens begreep vanwaar het stemmetje in mijn hoofd kwamdat zei: ’Ik wil NU een sigaret roken’ werd stoppen met roken een leuk spel, waarin ik mij heel machtig voelde.

Met de praktische toepassing van twee sterke psychologische technieken,heb ik deze emotionele neuro-associaties stabiel in mijn geheugen gegrift, waardoor ik gemakkelijk en blijvend kon stoppen met roken.

En dat is wat ik je van harte toewens ;-)

Dominique Stulens

Soortgelijke Blogberichten

Bekijk ook interessante artikels uit andere categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen met iemand die je kent?